آمادگی و پیش دبستانی جوانه های کوچولو

من خودم را می شناسم و به طرف آینده گام برمی دارم.

مطالب زیر به عنوان تست در این صفحه قرار گرفته است.

______________________

کودک در ابتدای تولد موجودی زیستی است که برای ادامه حیات و تحول جسمانی و روانی خود نیاز به توجه و مراقبت دلسوزانه دارد.

هر چند پیوند مادر و کودک در نه ماه بارداری ایجاد شده، اما پس از تولد نیز تا مدتی نوزاد بخشی از وجود اوست، بخشی که بنا به شرایط روانی و اجتماعی مادر، می تواند خواستنی و مطلوب و یا ناخواسته باشد.

همین امر بر کیفیت ارتباط مادر و کودک تاثیر می گذارد و نه تنها در میزان توجه و ارضای نیازهای مادی و جسمانی کودک موثر می افتد، بلکه بر رشد و تحول هیجانی و هوشی او نیز تاثیر می گذارد. سرعت رشد انسان از تولد و حتی پیش از تولد تا هفت سالگی مسئله ای است که کم و بیش در سرتاسر جهان به آن توجه کرده اند.

اکنون این مرحله را از حساس ترین و مهم ترین مراحل رشد انسان می دانند. پژوهش های گوناگون عصر ما نشان داده که اگر در این مرحله رشد از نظر جسمی، روانی و تربیتی نسبت به کودک غفلت و کوتاهی شود در مراحل بعد تنها پنجاه درصد از این کوتاهی ها را می توان جبران کرد و پنجاه درصد دیگر جبران ناپذیر خواهد بود.

هدفهای کلی آموزش و پرورش پیش از دبستان (مهد کودک) را این گونه می توان فهرست بندی کرد:

۱– جایگزین حضور مادر شدن در همه اوقاتی که به نیروی کار او در جامعه مورد نیاز است. منظور فقط نگهداری و پرستاری نیست بلکه بهترین جایگزینی یعنی توجه به همه جوانب پرورش جسمی و معنوی کودک.

۲- پایه گذاری ارزشهای انسانی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی و مذهبی در کودکان

۳- شکوفا کردن استعدادها و توانایی های کودک

۴- آماده کردن کودک برای ورود به دبستان

ویژگی های مربیان کودکان:

  • علاقه مندی به کار با کودکان
  • داشتن سلامت روانی و جسمانی
  •  صبوری و شکیبایی
  • داشتن تجربه و احساس مادری برای کودکان
  • سرحال و با نشاط بودن
  • احساس تعهد ایمانی و اخلاقی در کار با کودکان
  • آگاهی از مسایل و نیازهای کودکان
  •  توجه به رشد کودکان در ابعاد مختلف جسمانی، حرکتی، عاطفی، روانی،ذ هنی، اجتماعی و زبان آموزی 
  • داشتن ظاهری آراسته و مرتب
  • با محبت و دلسوز بودن
  • داشتن توانایی و صلاحیت لازم در نگهداری از کودکان
  • داشتن نگاه برابر به همه کودکان

به عبارت ساده تر، مربی این گروه سنی باید فردی متعهد، کاردان، آگاه و سازمان دهنده در امور مربوط به کودکان باشد.